Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

x
 

Numery:

03: Dokument

Gdzie przebiega cienka granica między rejestrowaniem rzeczywistości a jej konstruowaniem? Czy dokumentalista jest twórcą czy odtwórcą? A może manipuluje rzeczywistością? Dokument ma ogromną siłę. Praca w materii rzeczywistości wiąże się z równie wielką odpowiedzialnością. Tematem naszych rozważań jest zagadnienie faktu w kulturze i jego oddziaływanie. 

Spis treści:

FILM

I tak to się toczy... Paulina Kwas

W paszczy lwa (Gdynia) Kamila Sosnowska

Złamać stereotyp - z Jasmine Dellal rozmawia Martyna Olszowska Martyna Olszowska

Kino umarło - z Peterem Greenawayem rozmawiała Martyna Olszowska Martyna Olszowska

Czarodziejski flet, Siódma pieczęć, Rytuał - czyli teatralność w filmach Ingmara Bergmana Daria Woszek

Samotny człowiek w wyobcowanym świecie - Tryptyk Michelangelo Antonioniego Przygoda, Noc, Zaćmienie Piotr Maj

Po tamtej stronie... Zarys twórczości Michelangelo Antonioniego Iwo Sulka

Michelangelo Antonioni - poeta kinowego ekranu Michał Ligęza

Dotrzymana obietnica (Eastern Promises) Kamila Sosnowska

Być jak Kurt Cobain (Kurt Cobain. O synu) Roman Szczepanek

Pupendo (Pupendo) Hana Mátlová

Zderzenie cywilizacji, Jim Morrison i francuski pisarz, Renoir (Dwa dni w Paryżu) Joanna Kollbek

Bez świętobliowści (Persepolis) Magdalena Wrzeszcz

Pocztówka z Hiszpanii (Księżniczki) Paulina Kwas

Hipnotyzujący, tragikomiczny sen (Do ciebie, człowieku) Joanna Kollbek

And were changing our ways... (Red Road) Iwona Kusion

Nie wchodź do pokoju 1408 (1408) Anna Zachara

Opowieść obrazu (Nightwatching) Martyna Olszowska

Poddać się duende (Opowieści cygańskiego taboru) Martyna Olszowska

Z Damaszku do Częstochowy i z powrotem (Wszystko będzie dobrze) Arkadiusz Biedrzycki

Guziki nieugięte (Katyń) Arkadiusz Biedrzycki

KSIĄŻKA

Był początek lipca 1981 roku (Zbrodnia miłości w środku Europy, Janssen-Jurreit) Agnieszka Woźny

Nike wiążąca sandał (Nike a Różycki) Sylwia Nowak

Pora Prozy Kraków (Kogo i co boli w Młodej Polskiej Literaturze; Pilch) Bartłomiej Adler Patrycja Minor

Świat w Tokio - Homo urbanus Murakamiego Agnieszka Woźny

Siwe Kruki (Siódmy Krzyż - Czarny Obelisk) Alicja Popiołek

Poprawiona wersja wyobrażeń (Pensum, Wiedemann) Agnieszka Woźny

Ponowoczesny poeta mądrościowy. Z Adamem Wiedemnannem rozmawia Karolina Więckowska Karolina Więckowska

Dziewczynka w duchowym buszu (Mała Ikar, Oyeyemi) Bartłomiej Adler

Nuda na poboczu autostrady (Wszystkie zwierzęta na poboczu autostrady, Dzikowski) Miłosz Studziński

Studium przedmiotu (Mój Michael, Oz) Małgorzata Szumna

Opowieść pełna uprzedzeń (Dojczland, Stasiuk) Katarzyna Sagan

Bardziej jestem chabrowy (13 i 1/2 życia kapitana Niebieskiego Misia, Moers) Kamila Bednarczyk

Jak łódź bez żagla (Napisy na murach, Calabro) Karolina Więckowska

Śmietankowe mdlości (Śmietankowy pociąg, De Carlo) Bartłomiej Adler

Gdzie góry niebiańskie, a piaski czerwone (Od gór niebańskich do czerownych piasków, Maillart) Katarzyna Sagan

Zew Lovercrafta, (H.P. Lovercraft. Przeciw światu, przeciew życiu, Houellebecq) Miłosz Studziński

Ciałem pisane (Złote jabłka Afrodyty, Stabryła) Sylwia Nowak

Tribute to Herman Roth (Dziedzictwo, Roth) Monika Dąbrowska

Zapomniane kraje (Kirgiz schodzi z konia, Kauściński) Agata Biały

Słowem malowanie (Baskijski diabeł, Haupt) Agata Biały

Na teraz, na ja (pocztówki z grobu, Suljagić) Alicja Popiołek

Babci książka (Wędrowne maki, Chobian-Cheron) Alicja Popiołek

Szansa (Zapach trzciny, Bauer) Monika Dąbrowska

Po bzie nie ma już śladu (Liv Ulman - Linie życia, Bjornstad) Karolina Więckowska

Zwyczajni niezwyczajni (Excentrycy, Kowalewski) Miłosz Studziński

Prozą. Tylko prozą (Z tego można zrobić kilka opowieści, Prochaśko) Kamila Bednarczyk

Czas rozpadu (Lato polarne, Sward) Ewa Sokołowska

W drodze do krawędzi nieba (Latająca góra, Ransmayr) Ewa Sokołowska

O Uwagach… uwag kilka (Uwagi osobiste, Mrożek) Dominika Bargieł

Dom, w którym nie chcę mieszkać (Dom Małgorzaty, Kujawska) Małgorzata Szumna

Hypomneumata (Lapidarium IV, Kapuścinski) Małgorzata Szumna

KOMIKS

Coś pod powierzchnią - z Maxem Anderssonem na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi rozmawia Mac Maciej Reputakowski

O Golemie i Gwiazdach Dawida Jamesa Sturma Tomasz Pstrągowski

Nie tak dawno temu i całkiem, całkiem blisko... (Baśnie: Na wygnaniu, Willingham, Medina) Sebastian Rerak

Galijski tort urodzinowy (W hołdzie Albertowi Uderzo - Asteriks i przyjaciele) Sebastian Rerak

Mniej magiczny Hugo Pratt (El Glaucho, Pratt, Manara) Tomasz Pstrągowski

Z czego robi się parówki? (Człowiek Paroovka: Dorysuj mu wąsy, Lachowicz, Kuczma) Kuba Oleksak

Obrazkowe powstanie (44, różni autorzy) Julian Kwiecień

Czytać z rękoma na kołdrze (Justyna. Historia 0, Crepax) Kuba Oleksak

Prostowanie kory (Pan Śmierć i dziewczyna, Andersson) Hubert Kubit

Zabić Hellboya? (Hellboy: Wyspa i inne opowieści, Mignola) Patryk Kaczmar

Komiks w paski (Calvin i Hobbes: Atan obłąkanych, zmutowanych śnieżnych potworów zabójców) Kuba Oleksak

MUZYKA

Bardzo subiektywny reportaż z OFF - Festiwalu Beata Stencka Krzysztof Szlachta

Wieczornica żywiołów (Żywiołak) Marzena Niezgoda

Sztuka dokumentowania muzyki Darek Baran

Szwedzki potop popu (Szwecja) Roman Szczepanek

BELLA - No One Will Know Piotr Wdowczyk

THE BRUNETTES - Structure and Cosmetics Darek Baran

STEREO TOTAL - Paris Berlin Piotr Wdowczyk

ELECTRIC SIX - I Shall Exterminate Everything Around Me That Restricts Me From Being The Master Piotr Wdowczyk

EDDIE VEDDER - Into the Wild Mateusz Kubik

HRSTA - Ghosts Will Come And Kiss Our Eyes Dominik Kozaczko

PJ HARVEY - White Chalk Marzena Niezgoda

UNKLE - War Stories Anna Bergiel

Múm - Go Go Smear The Poison Ivy Anna Bergiel

RILO KILEY - Under the Blacklight Roman Szczepanek

TEATR

Czas teatru Marcin Charlicki

Zaczęło się od skandalu - z Piotrem Siekluckim, Dyrektorem Teatru Nowego w Krakowie, rozmawia Olga P Olga Ptak

Głód prawdy (Sezony reżyserskie Marka Fiedora ) Anna Kaczorowska

Format: Sarah Kane Anna Kaczorowska

Dramat wskrzeszony Anna Kaczorowska

Traktat o samotności na życzenie Olga Ptak

Paluszek i główka - krwawa łamigłówka Olga Ptak

MONOGRAF

Festiwalowa Jihlava Hana Mátlová

Milczeć o świecie - Wernera Herzoga doświadczenie dokumentu Paulina Kwas

Taki piękny film zrobiłem, czyli o manipulacji w filmie dokumentalnym Joanna Kollbek

Andrzej Munk - niepokorny dokumentalista Krzysztof Czapiga

Rola dokumentu kreacyjnego w treningu odbiorczym Jolanta Pisarek

Myślenie rodzi sie w ruchu... Dominika Bargieł

Antonioni nieznany - kilka słów o filmach dokumentalnych reżysera Joanna Kollbek

ANALIZY

Próba re- i dekonstrukcji filmowego Romea Magdalena Wrzeszcz

Lepiej umrzeć stojąc niż żyć na kolanach Olga Ptak

Dyskurs między dwiema koncepcjami sztuki - próba analizy Powiększenia Michelangelo Antonioniego Hubert Kubit

Bóg jest ciszą (Goście Wieczerzy Pańskiej, Bergman) Iwona Kusion

SZTUKI PLASTYCZNE

Artystyczne fiksacje Bartosza Muchy Łukasz Gazur

Młode sztuki z Krakowa Łukasz Gazur

Artysta czy mistyfikator? Michał Olcha

Nie tylko o pieniądzach Przemysław Kmiecik

Duniko w świetnej formie Adam Karliński

Obrazy z okien ZPAF Łukasz Białkowski

Drogi polskiego dizajnu Paulina Olszewska

Meksykańskie tropy Paulina Olszewska